Okruh osob
Uživatelem služby (klientem) mohou být nastávající rodiče, nebo rodiny s nezletilými dětmi, jež prošly nepříznivou či náročnou životní situaci, nebo se v ní právě nacházejí. Tato situace má vliv na optimální vývoj dítěte, případně je dítě zmíněnou situací momentálně přímo ohroženo.
Jsme tu pro Vás, kteří potřebujete podporu a pomoc například
- s úřady a institucemi
- s prací
- s bydlením
- s výchovou a péčí o dítě
- se vztahy
- s komunikací
- s dluhy a hospodařením
- s krizí
- s právy a ochranou
- se zdravím
- se vzděláváním
- se získáním informací
- se strachem a bezradností
- s volným časem a aktivizací
- v náročné životní situaci
Negativní vymezení okruhu osob – důvody a postupy odmítnutí zájemce o službu
Pracovník může odmítnout zájemce o službu při prvním kontaktu, a to zejména z těchto důvodů:- Zájemce o službu nesplňuje kritéria pro vstup do služby
- Zájemce je evidentně pod vlivem návykových látek (alkoholu, drog)
- Kapacita zařízení je aktuálně zcela naplněna
- Zájemce vyžaduje takovou službu, kterou zařízení neposkytuje
Cíle
Hlavním cílem je zvýšit sociální integraci, stabilitu a optimální fungování rodin s nezletilými dětmi, u kterých existuje vliv či riziko ohrožení vývoje, nebo je vývoj dětí přímo ohrožen v důsledku nepříznivé sociální či náročné životní situace, pro jejíž překonání potřebuje rodina pomoc a podporu.Rodině poskytujeme podporu a podmínky pro
- snížení rizik v péči o dítě
- nacházení východisek z náročné životní situace
- předcházení a eliminaci příčin ohrožení dítěte
- posílení rodičovské kapacity, rodičovských rolí a kompetencí
- zmírnění následků již existujících dopadů „nedostatků, chyb a škod“
- zaměření pozornosti na naplnění potřeb a optimální vývoj dítěte
- zvýšení povědomí o právech a povinnostech
- sociální stabilizaci, aktivizaci a ozdravení
- eliminaci nefunkčních návyků a mechanismů
- zvýšení zodpovědnosti za své jednání
- schopnost navázat, rozvíjet a udržovat funkční mezilidské a sociální vztahy
- snížení výskytu společensky nežádoucích a patologických jevů
- osamostatnění ve smyslu snížení potřeby sociální pomoci a dozoru institucí
- zachování rodiny jako celku
- odvrácení hrozby odebrání dítěte
- bezpečný návrat a začlenění dítěte zpět do rodiny v případě jeho umístění mimo rodinu
- nasměrování ve smyslu vhodné návazné péče i ze strany jiných subjektů, služeb a institucí
Zásady a principy
- V prvé řadě se zaměřujeme na zajišťování potřeb dítěte, kdy hlavní je zájem dítěte
- Druhotně se zaměřujeme na potřeby všech dalších členů rodiny (v souladu s tím, že zájem dítěte je stále klíčový)
- Snažíme se o zachování rodiny
- Poskytované služby jsou bezplatné
- Pracujeme tak, aby na službě nevznikala závislost
- Respektujeme fungování rodiny a její zvyklosti, pokud nedochází k závažnému ohrožení dítěte
- Učíme rodinu řešit její situaci a být za ní zodpovědný
- Aktivně a strukturovaně hledáme cesty a možnosti pomoci rodině, individuálně plánujme
- Spolupracujeme často s OSPODem, tato spolupráce je založená na partnerském přístupu, vzájemné podpoře a výměně informací
- Spolupracujeme s jinými odborníky, návaznými službami a dalšími blízkými osobami, kteří rodinu podporují a mohou přispět k řešení její situace (podporujeme principy case-managementu = síťování)
- Pracujeme v týmu a máme jednotný přístup ke všem rodinám
- Stavíme na tom pozitivním
- Pracujeme přednostně v terénu, upřednostňujeme přirozené prostředí, ve kterém rodiny žijí a fungují
- Dodržujeme právo a vůli klientů, důraz je kladen na respektování vůle a ochranu důstojnosti, je zakázána diskriminace z jakýchkoliv důvodů
- Uplatňujeme princip mlčenlivosti, pracovníci dbají na ochranu práva, na soukromí rodiny a důvěrnost sdělení, informace neposkytujeme dalším osobám bez souhlasu, s výjimkou situací stanovených zákonem
- Pokud to lze, uplatňují pracovníci princip prevence, tedy předcházení problému dříve, než nastane, či je těžko řešitelný
- Všichni klienti mají právo na anonymitu dle platného zákona na anonymní poskytování služby, tedy bez uvedení svých osobních údajů
- Osobní údaje jsou chráněny
Práva uživatelů
Každý uživatel má právo na
- slušné a důstojné jednání, profesionalitu ze strany poskytovatelů a respekt
- ochranu osobních údajů
- anonymitu a důvěrnost sdělení
- soukromí při poskytování služby
- vlastní rozhodování a projevení vlastní svobodné vůle
- svobodu myšlení, svědomí a náboženského vyznání
- informace o službě vč. informací o právech a povinnostech uživatelů
- rovný přístup ke službám
- stěžovat si
- ukončení spolupráce bez udání důvodů
- bezplatné užívání služby
- individuální přístup- vyhotovení svého individuální plánu
- nahlížení do vlastní dokumentace
- vyjádření své přání, potřeby, názory, postoje, připomínky
- klíčového pracovníka a případnou změnu klíčového pracovníka
- seznámit se závaznými dokumenty organizace a osobní složkou – dokumentací
- poskytnutí služby bez ohledu na pohlaví, rasu, barvu pleti, sexuální orientaci, náboženské vyznání či politickou příslušnost, bez omezení a bez ohledu na mentální stav, zdravotní stav, výši příjmu, sociální postavení či úroveň vzdělání